ÇAĞDAŞ TEKSTİL SANATINDA DOKUNSALLIK VE KİŞİSEL BELLEK

Author :  

Year-Number: 2024-LXXII
Yayımlanma Tarihi: 2024-10-26 21:03:45.0
Language : Türkçe
Konu : Plastik Sanatlar
Number of pages: 2882-2904
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İnsanın hayatı boyunca duyumsadığı, yaşamının her anında yanında hissettiği, kültürle, toplumla, kişilerle, doğayla arasında ilişkiler kuran tekstil, sanatsal boyutuyla geniş perspektifli bir kimliğe bürünmüştür. Tekstil sanatı ve tasarımında temel bir kavram olan dokunsal algının Bauhaus Sanat ve Tasarım Okulu’nun eğitim müfredatında yer alması tekstil sanatı uygulamalarına kaynaklık etmiştir. Çağdaş tekstil sanatında kişisel bellek ve dokunsallık konularının ele alındığı bu çalışmada, doğaya dönüş, hatırlama, aile ve savaş gibi kavramları tekstil heykellerinde sorgulayan Magdalena Abakanowicz’in eserleri  kişisel bellek ve dokunsallık bağlamında incelenmiş ve analiz edilmiştir.  Son bölümde kişisel belleğin ve dokunsallığın fotoğraflar aracılığı ile güncel tekstil sanatına yansıdığı örneklere odaklanlılmıştır. Tekstil sanatında anıların fotoğraflar aracılığıyla dokunsal nesnelere dönüşümü, doğal boyama, baskı ve tonlama yöntemlerinin aktarılmak istenen kavramları güçlendiren yönü ve tekstil malzeme ve tekniklerinin kişisel ve dokunsal hafızadaki yeri yorumlanmıştır. Çalışmanın amacı kişisel bellek ve dokunsallık kavramlarıyla birlikte otobiyografik anlatımları temsil eden yapıtları tekstil sanatı üzerinden incelemektir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği çalışmanın kavramsal çerçevesi döküman analizi ile oluşturulmuştur. Sanatçı eserleri betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir.

Keywords

Abstract

Textile, which is felt throughout one's life, felt at every moment of one's life, and establishes relationships with culture, society, individuals and nature, has taken on a broad-perspective identity with its artistic dimension. The inclusion of the fundamental concept of tactile perception in the curriculum of the Bauhaus School of Art and Design has provided a foundation for textile art practices. In this study, which addresses the themes of personal memory and tactility in contemporary textile art, the works of Magdalena Abakanowicz, who explores concepts such as a return to nature, remembrance, family, and war in her textile sculptures, have been examined and analyzed in the context of personal memory and tactility. The final section focuses on examples where personal memory and tactility are reflected in contemporary textile art through photographs. The transformation of memories into tactile objects through photographs in textile art, the ways in which natural dyeing, printing, and toning techniques enhance the concepts being conveyed, and the role of textile materials and techniques in personal and tactile memory have been interpreted. The aim of the study is to examine works that represent autobiographical narratives through the concepts of personal memory and tactility in textile art. The conceptual framework of the study, which adopts the qualitative research method, has been formed through document analysis, and the works of artists have been examined using the descriptive analysis method.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics