EROL AKYAVAŞ’IN RESİMLERİNDE TÜRK MİNYATÜR SANATI ETKİLERİ

Author :  

Year-Number: 2024-LXXIII
Yayımlanma Tarihi: 2024-12-28 22:24:20.0
Language : Türkçe
Konu : Resim
Number of pages: 3277-3292
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Çağdaş Türk Ressamlarından Erol Akyavaş’ın resimlerinde Türk Minyatür Sanatı etkilerini ortaya koymaktır. Araştırma, sanatçının ‘’Kaleler’’ serisindeki dört adet eseri ile sınırlandırılmıştır. Bu araştırmada, nitel yöntem kullanılmış olup, veriler literatür tarama ve eser inceleme yöntemiyle elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, Osmanlı minyatür sanatçıları Matrakçı Nasuh ve Asafi’nin eserlerinin, renk, leke, biçim, perspektif anlayışı, kompozisyon ve üslup bakımından Akyavaş için zengin bir kaynak oluşturduğu görülmüştür. Matrakçı Nasuh’un minyatürlerinde kullandığı topografik minyatür özelliklerini, Akyavaş da eserlerinde kullanmıştır. Kale duvarları ve dağların ön plana çıktığı, insan figürlerinin yer almadığı, mimari unsurların kurgusuna dayalı resimlerinde, minyatürlerin genel özelliklerinin yanı sıra, Matrakçı Nasuh’un coğrafi ve yerleşim yeri betimlemelerinden esinlendiği görülmüştür. Sur, duvar, burç, bulut, dağ gibi unsurları geometrize ederek ve yan yana, iç içe kullanarak yeni kompozisyonlar oluşturan Akyavaş’ın benimsediği bu üslup, geleneksel minyatür sanatı ile modern sanatın buluşması olarak değerlendirilebilir. Akyavaş’ın araştırma kapsamında incelenen bir eserinde ise, özellikle obje tercihi, biçim kullanımı ve kompozisyon kurgusu bakımından Asafi’nin minyatüründen esinlendiği sonucuna ulaşılmıştır. Batı sanatının teknik birikimlerinden yararlanıp tarihten ve geleneksel kaynaklardan beslenerek kendi sanat anlayışında özgün yorumlar yapan Akyavaş, mimari biçimlere yönelerek eserlerinde geometrik kurguları ön plana çıkarmış, yakaladığı bu kompozisyon düzeniyle, minyatür ile modern sanatı buluşturmuştur.

Keywords

Abstract

The aim of this study is to reveal the effects of Turkish Miniature Art in the paintings of Erol Akyavaş, one of the Contemporary Turkish Painters. The research is limited to four works of the artist in the "Castles" series. In this research, qualitative method was used and the data was obtained by literature review and work review method. As a result of the research, it was seen that the works of Ottoman miniature artists Matrakçı Nasuh and Asafi constitute a rich resource for Akyavaş in terms of color, stain, form, perspective understanding, composition and style. Akyavaş also used the topographic miniature features that Matrakçı Nasuh used in his miniatures. It has been seen that his paintings, which feature castle walls and mountains, do not include human figures, and are based on the construction of architectural elements, are inspired by Matrakçı Nasuh's geographical and settlement descriptions, as well as the general features of the miniatures. This style adopted by Akyavaş, who creates new compositions by geometrizing elements such as ramparts, walls, bastions, clouds and mountains, and using them side by side and intertwined, can be considered as the meeting of traditional miniature art and modern art. In one of Akyavaş's works examined within the scope of the research, it was concluded that he was inspired by Asafi's miniature, especially in terms of object choice, use of form and composition setup. Akyavaş, who made original interpretations in his own understanding of art by benefiting from the technical knowledge of Western art and drawing on history and traditional sources, focused on architectural forms and brought geometric fictions to the fore in his works, and brought together miniature and modern art with this compositional order.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics